מקשב

מכון פסיכולוגי לאבחונים ולטיפול בהפרעות

קשב וריכוז והפרעות התפתחותיות נוספות

באמצעות נוירופידבק וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי.

ממוקם בעיר מודיעין - מכבים - רעות

תיאום טלפוני - ימים א-ה 15-16 ובנוסף בימים ראשון ושני בין 10 ל- 11בבוקר.


08-6441470

לבירור פרטים וקביעת פגישת יעוץ ראשונית, צרו קשר טלפוני או במייל :

בקליניקה מתבצעים אבחונים וטיפולים בהפרעות קשב וריכוז (ADHD לסוגיו), לקויות למידה, ועוד.    הטיפול מתבצע בשיטה מבוססת טכנולוגיה מתקדמת הנקראת נוירופידבק וטיפול CBT.

מקשב © 2013. כל הזכויות שמורות | לקבלת היתר לשימוש בתכני מחקרים המופיעים באתר, למטרות לימוד בלבד, יש לפנות למייל למעלה | כל העתקה ו/או שימוש לצורך מסחרי או שלא למטרות לימודיות, אסורים בהחלט.

avi@mikshav.co.il

מקשב | אבי רבינוביץ', פסיכולוג חינוכי מומחה

אבי רבינוביץ’  -  פסיכולוג חינוכי מומחה

אבחונים פסיכולוגיים, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) ונוירופידבק


אבחונים פסיכולוגיים

אבחון פסיכולוגי (קוגניטיבי ורגשי)

האבחון הפסיכולוגי בודק את היכולות הקוגניטיביות וכישוריו השכליים של הילד- רמת האינטליגנציה, תפקודי הקשב ופונקציות ניהוליות, יכולת גרפומוטורית, ויכולות זיכרון. בנוסף נבדק עולמו הרגשי: מצב רוחו, מערכות היחסים שלו עם דמויות בסביבתו, התפיסה העצמית, כוחותיו הנפשיים והאישיות שלו. אל האבחון מתווספת גם התרשמות של הפסיכולוג המאבחן, בהתבסס על הופעתו, מידת התקשורתיות שלו עם המאבחן, התנהגותו במהלך האבחון ועוד.


האבחון כולל ראשית ראיון אינטק עם הורי הילד או המתבגר (בו ההורים מתארים פרטים לגבי מהלך חיים, החל מההיריון, הינקות הגיל הרך, ועד לשלב הנוכחי בחיי הילד או המתבגר) הפרטים כוללים רקע משפחתי וסביבתי, חלק התפתחותי, קשרים בינאישיים, מסגרות לימוד, טיפולים שונים רפואיים או פארה-רפואיים (למשל בהתפתחות הילד), מחלות רקע. אירועים מיוחדים, תחומי עניין ופנאי, תכונות אופי בולטות וכו'. מהלך הראיון ותוכנו הוא חצי-מובנה שכן פירוט התכנים משתנה מעט לפי הנסיבות.


לאחר מכן נערך האבחון מול הילד בצורת מבחנים שונים בכתב ובעל פה. המבחנים משקפים תהליכים שכליים וקוגניטיביים אחרים, רגשיים ובין-אישיים של הילד או המתבגר. (כשמדובר באבחון פסיכו-דידקטי מתווספים לאבחון הפסיכולוגי גם חלקים של תפקודי למידה שונים). המבחנים מנותחים ביחס לנורמות נמדדות תואמות גיל וחלקם מוערך איכותנית ע"י הפסיכולוג המאבחן.


דוח האבחון מפרט רבדים רגשיים והתנהגותיים, רבדים קוגניטיביים כגון אינטליגנציה, קשב ופונקציות ניהוליות, ארגון חשיבה ועוד. במידה ומדובר באבחון פסיכולוגי בחשד לאוטיזם מפורטים מלבד התפקוד הרגשי-התנהגותי, גם התפקוד התקשורתי בין-אישי, ויכולתו התפקודית של הילד, בשימוש במבחנים עם נורמות ובהערכה ואינטגרציה של המידע ע"י הפסיכולוג.

בסיום תהליך האבחון הפסיכולוגי, המאבחן יספק דוח מקיף בהתאם לסוג האבחון ותוך התייחסות לסיבה שהובילה להגיע לאבחון. ניתוח המידע העולה מהאבחון הנו תהליך מורכב, ונעשה על ידי פסיכולוג מומחה מוסמך. לאחר כתיבת הדוח מתקיימת פגישה עם ההורים ובה הפסיכולוג מתאר ומסביר את הממצאים ומציע המלצות שונות להמשך הדרך.



מטרותיו של האבחון הפסיכולוגי הן כאמור מגוונות, לרוב סיוע בבחירת הטיפול המתאים לנבדק, סיוע בהכרעה בין אבחנות אפשריות שעלו בעבר (אבחנה מבדלת). האבחון יכול גם לסייע בזיהוי של ליקויים קוגניטיביים שונים, או להצביע על קיום קשיים ספציפיים המצריכים אבחונים נוספים ממוקדים יותר כגון אבחון הפרעת קשב וריכוז או בנוגע לשאלה תקשורתית.

 

אבחונים פסיכולוגיים לילדי גן חובה

לעיתים עולה אצל ההורים התלבטות האם הילד בשל לעלות לכיתה א', או שכדאי להשאירו שנה נוספת בגן. הערכה פסיכולוגית של הבשלות הכוללת  בחינתם של גורמים רגשיים, התנהגותיים והיכולת הקוגניטיבית של הילד יכולה לסייע להורים להגיע להחלטה מושכלת בשאלת ההישארות, או עליה לכיתה א'. כמו כן, אבחון פסיכולוגי בגיל הגן יכול להיעשות במידה ועולה קושי ספציפי. האבחון יכול לסייע באיתור מקורות הקושי, ולסייע להורים במתן המלצות, כיצד ניתן לשפר ולהקל על תפקודו של הילד.

אבחונים פסיכולוגיים  לילדי בי"ס יסודי ותיכון

בגילאי בית הספר אבחון מתבצע  בעזרת מבחנים פסיכולוגיים אשר בודקים את ההיבטים הרגשיים וההתנהגותיים של הילד או המתבגר,  לצד ההיבטים הקוגניטיביים והלימודיים שלו.

סט המבחנים בו נעשה שימוש מותאם למקרה הספציפי ולשאלה לשמה נערך האבחון, כך לדוגמא העמקה בהיבטים הרגשיים והתנהגותיים תיעשה כאשר הילד נראה מדוכדך או מראה התנהגויות חריגות או מתקשה בארגון או בקשב, או בתקשורת עם הזולת. לעומת זאת במידה ונראה כי מצבו הרגשי התנהגותי של הילד יציב ותקין, אך יחד עם זאת נראה לדוגמא פער בין הישגיו בביה"ס לבין יכולותיו- יבחרו מבחנים פסיכולוגים במטרה לאתר את מקורות הפער הזה ולהציע המלצות כיצד ניתן לצמצמו.


אבחונים פסיכולוגים אחרים

יש לציין, כי קיימים עוד מספר סוגים של אבחונים פסיכולוגיים, שלא מבוצעים בקליניקה. במקרים ונראה כי עולה צורך בסוגי אבחון אלה, יומלץ להורים לפנות לגורם המתאים:


אבחון נוירופסיכולוגי, שמטרתו אבחון שיקומי שנערך לדוגמא לאחר פגיעות ראש, תאונות שונות, אבחון מצב קוגניטיבי בגילאים מבוגרים ועוד. אבחון זה מבוצע על ידי פסיכולוג  שיקומי.


אבחון פסיכודיאגנוסטי הוא סוללת מבחנים אותם מעביר פסיכולוג קליני או שיקומי במטרה להעריך את אישיות הנבחן ולצורך אבחנה נפשית. האבחון מוסיף על האבחון הפסיכולוגי מבחן השלכתי נוסף הנקרא רורשך וממצאיו מאפשרים התבוננות בתמות המעסיקות את הנבחן, זיהוי הפרעות נפשיות ועוד. אבחונים פסיכודיאגנוסטיים משמשים בד"כ למטרת אבחנה נפשית, לרשויות שונות כגון חידוש רשיון לנשק או רשיון נהיגה במצבים מסוימים, או כתיבת חוות דעת משפטית המצריכה חוות דעת אישיותית (במקרי עבריינות, מסוגלות הורית וכו'). לעיתים נערך האבחון לצורך מבחני קבלה לעבודה במטרה לבדוק התאמה אישיותית של מועמדים למשרות מסוימות. אבחון פסיכודיאגנוסטי לא מבוצע בקליניקת מקשב.


אבחון פסיכולוגי התפתחותי, נערך לגבי ילדים רכים ופעוטות ונערך בכלי אבחון המתאימים לגילאים אלה. במידה ועולה צורך באבחון התפתחותי יופנו ההורים לפסיכולוגית התפתחותית.


אבחון פסיכולוגי
על ידי פסיכולוג מומחה